TNO wint PSV Innovatie Challenge met voeding op maat
TNO heeft met hun pitch voor ‘Customized Food’ de PSV Innovatie Challenge gewonnen. Het toegepaste onderzoeksbureau werd door HTCE, BrabantSport en PSV gekozen uit tientallen inzendingen. TNO bedacht een oplossing die voeding per speelster op maat 3D-print, wat menstruatieklachten moet verminderen en wedstrijdherstel bevordert. Naast het mede beoordelen van alle inzendingen geeft BrabantSport TNO een financiële boost, zodat hun idee in 2024 als pilotproject gaat draaien.
In september kondigde PSV, in samenwerking met High Tech Campus Eindhoven en BrabantSport, de Innovatie Challenge aan. Bedrijven kregen zodoende de mogelijkheid zich in te schrijven met een tastbaar, innovatief en oplossingsgericht product wat een bijdrage kan leveren aan de prestaties van PSV Vrouwen. Voor de finaledag werden vier bedrijven geselecteerd om hun idee voor de jury te pitchen.
Door hun creatieve en bovenal innovatieve inzending, werd TNO op de finaledag gekozen tot winnaar. De jury was unaniem in hun oordeel, waardoor het bedrijf een cheque van 15.000 euro ontving voor de ontwikkeling van het product. Daarnaast gaan zij met PSV Vrouwen aan de slag om het volledig te integreren in het voedingsprogramma van het team. De vrouwentak van de club gaat daarmee fungeren als één van de fieldlabs van Customized Food.
Femke Hoevenaars en Emma Munnig Schmidt waren op de finaledag verantwoordelijk voor de presentatie van TNO. Zij reageerde dolenthousiast toen de jury haar eindoordeel gaf. “Het is ontzettend gaaf en een eer dat we mogen gaan bijdragen aan de prestaties van PSV Vrouwen”, vertelt Hoevenaars. Munnig Schmidt vertelt over het belang van hun product: “Veel biomedisch onderzoek wordt gedaan op mannen. Met Customized Food kijken we echt naar de behoeftes van de vrouw. Daarmee dragen we actief bij aan de emancipatie van vrouwen in de medische wetenschap.”
Oordeel Jury
De jury, die werd gevormd door afgevaardigden van PSV, High Tech Campus Eindhoven en BrabantSport, had een positief oordeel over alle finalisten. Jurylid en Manager Vrouwenvoetbal Sandra Doreleijers legt uit waarom de voedingsautomaat uiteindelijk is verkozen tot winnaar: “Voeding was al een belangrijk thema, maar tot op heden bleef het bij een algemeen schema. Met Customized Food kunnen we maatwerk leveren. Daarnaast zijn ze al ver in het ontwikkelingsproces, waardoor we op relatief korte termijn aan de slag kunnen.”
Hilde de Vocht van HTCE is enthousiast over de eerste editie van de Innovatie Challenge. “Op deze manier komen we in aanraking met partijen die normaal niet op ons pad komen. TNO kan echt van toegevoegde waarde zijn voor PSV Vrouwen, dus wat mij betreft mogen we spreken van een geslaagd project.” Thirza Brinkhoff van BrabantSport geeft aan dat de andere kandidaten ondertussen op de radar blijven. “Het waren stuk voor stuk goede pitches over potentieel waardevolle innovaties. De andere inzendingen blijven bij ons op de radar om in de toekomst wellicht alsnog samen te werken.”