Movico: de drijvende kracht achter internationale sportevenementen
Onze vaste rubriek ‘In de spo(r)tlights’ keert terug! In deze editie zetten we Aanvoerder van Ambitie Movico in de schijnwerpers. Het Deurnes bedrijf is de drijvende kracht achter grote sportevenementen en is daarnaast gespecialiseerd in roadshowmarketing. Commercieel directeur van Movico Stefan Aspers is trots op zijn Movico. In een mooi gesprek vertelt hij over het internationale succes van Movico, het bijzondere verhaal achter de samenwerking met de Tour de France en hoe het Aanvoerderschap de connectie met het Brabantse bedrijfsleven heeft versterkt.
Tijdens grote sportevenementen verzorgt Movico mobiele, hoogwaardige evenementruimtes met hun grote vloot van uitschuifbare trailers, waaronder persruimtes, finishbogen en huldigingspodia. Allemaal geheel ingericht en aangekleed volgens de look and feel van de opdrachtgever. Voor bedrijven die hun merk of product grootschalig willen promoten en naar de mensen toe willen brengen, zet Movico haar roadshowtrucks in, waarbij ze van concept tot logistiek betrokken zijn.
“Gekeken naar de roadshows heeft Movico een unieke vloot, we zijn van begin tot eind betrokken bij het proces en we kunnen bouwen op ruim 25 jaar aan ervaring. Daarnaast kunnen wij snel en veilig tijdelijke evenementenlocaties voor grote sportevenementen inrichten. We leveren full service: niet alleen de verhuur van de fysieke mobiele ruimte, maar ook de gehele aankleding en inrichting met bestickering en meubilair, de logistiek, locatiemanagement, op- en afbouw, support op locatie en de mensen voor transport. Catering, beveiliging en gastheren en -dames zijn diensten die we niet aanbieden”, legt Stefan uit.
Die eigenwijze Fransen
Rik Hüsken van Hotel Kapellerput gaf in de vorige editie van In de spo(r)tlights het stokje door aan Movico. “Ik vind het prachtig dat een Nederlands bedrijf actief is in de Tour de France en dat naar een hoger niveau heeft weten te tillen. Ga je als Deurnes bedrijf maar eens presenteren in Parijs; wie weet nu waar dat ligt? En zij hebben kennelijk toch die eigenwijze Fransen weten te overtuigen van de kwaliteit van hun product. Dat vind ik geweldig en daar zou ik meer van willen weten”, aldus Rik Hüsken. Dus… Stefan, vertel eens… hoe hebben jullie die eigenwijze Fransen weten te overtuigen? Wat is het verhaal achter de samenwerking met de Tour de France, het grootste wielerevent op aarde?
Stefan neemt ons mee naar een trip down memory lane: “Het is voor ons allemaal begonnen met de roadshows. In 1996 stonden we in Den Bosch bij het ‘Grand Départ’ (de tourstart) van de Tour de France. Philips was toen een van de lokale partners van de Tour de France. In opdracht van Philips verzorgden we een roadshow door Europa om hun interactieve CD te promoten. Toen we met onze Philips roadshowtruck in Den Bosch stonden, viel het oog van de Tour de France organisatie op onze unit. Vervolgens belden ze na de zomer van ’96 naar Deurne en de rest is geschiedenis. Het begon allemaal met drie units en vorig jaar waren dat er maar liefst 35, inclusief 55 crewleden! Inmiddels zijn we 28 jaar verder. Een samenwerking die we in stand hebben kunnen houden door onze afspraken te allen tijde na te komen en goed te blijven kijken naar de behoeften en kansen. Net als een topsporter begin je als bedrijf onderaan en hoop je op een dag de Tour de France te mogen fietsen. Maar wij begonnen juist met de Ronde van Frankrijk en hebben daarna veel andere mooie koersen mogen rijden door keihard door te blijven trappen. Nu zijn we op het gebied van sportevenementen een van de toonaangevende spelers in Europa. We focussen ons niet alleen op wielrennen, maar ook autosport, running, wintersport en zeilen. Deze zomer zullen we ook aanwezig zijn bij de Olympische Spelen in Parijs, maar ik kan helaas nog niet zeggen wat we precies gaan doen”
Vizier op de regio
Of Movico een binding met sport en dus met BrabantSport heeft, hoeven we eigenlijk niet eens meer te vragen aan Stefan. “We genereren heel veel business uit sport. Ik vind dat BrabantSport een mooie impuls geeft aan het Brabantse en Nederlandse sportklimaat en de maatschappelijke betrokkenheid van BrabantSport spreekt me enorm aan. Daar dragen wij graag ons steentje aan bij”, legt hij uit. Movico heeft ontzettend veel internationale klanten, maar het netwerk in Brabant was nog niet heel groot. Voor Stefan was het prettig om het Brabantse bedrijvennetwerk beter te leren kennen: “Ik besefte me dat ik maar heel weinig bedrijven in onze regio kende. Dankzij het netwerk van BrabantSport is er bijvoorbeeld een mooie samenwerking met Holla Advocaten ontstaan.”
Een kopje koffie met een rolstoelskater
Natuurlijk mag ook in deze editie van In de spo(r)tlights de vaste vraag ‘met welke Team BrabantSport Ambassadeur zou jij graag een kopje koffie willen drinken?’ niet ontbreken. Stefan geeft antwoord: “Ik vind het mooi dat BrabantSport ook veel aandacht heeft voor mindervalide sporters. Voor hen is het helemaal niet zo vanzelfsprekend om te kunnen sporten. Het verhaal van Kevin van Ekert over hoe hij op z’n achttiende een heftig ongeluk overleefde en met beschadigde en beknelde zenuwen in een rolstoel belandde, heeft mij geraakt. Dat je fysiek en vooral mentaal door zulke diepe dalen gaat en dan toch de kracht en motivatie vindt om dag-in dag-uit de lat op topsportniveau neer te leggen, vooral als individuele sporter, vind ik heel indrukwekkend. Ik ben benieuwd wat voor persoon Kevin is en wat mijn collega’s en ik van hem kunnen leren. Daarom wil ik graag een keer een kopje koffie met hem drinken.”
Wie zet Movico in de spo(r)tlights?
Een andere vraag waar je bij de rubriek In de spo(r)tlights niet omheen kunt is aan welke Aanvoerder van Ambitie het stokje moet worden doorgegeven. Ook daar hoeft Stefan niet lang over na te denken: “Vanwege mijn werk let ik altijd extra op het decor wanneer ik naar (sport)evenementen, festivals of concerten ga. Thuis worden ze er soms knettergek van”, zegt hij lachend. Stefan vervolgt: “Ik kijk met speciale aandacht naar hoe ik als bezoeker gegrepen word en daarom geef ik het stokje door aan de Efteling. Zij moeten continu vooruit blijven lopen. Ik vraag me af hoe de Efteling het voor elkaar krijgt om relevant, vernieuwend en onderscheidend te blijven in tijden waarin de kosten stijgen, mensen minder budget hebben voor leisure uitgaven en de concurrentie steeds groter wordt. Zij zullen ongetwijfeld erg ambitieus zijn en hun targets hebben. Dus hoe blijven mensen de weg vinden naar hun entertainmentpark? Wij worden als Movico geconfronteerd met dezelfde soort uitdagingen, dus ik ben heel benieuwd hoe een organisatie als de Efteling daarmee omgaat.” De antwoorden op deze vragen en nog veel meer lees je in de volgende editie van In de spo(r)tlights.