Motorcross-sensatie Gyan Doensen koerst door heel Europa op jacht naar kampioenstitel
Bondscoach motorcross Barry Forschelen belt in vanuit het Spaanse Lugo. Naast hem zitten twee van zijn in totaal vier pupillen: de 16-jarige Gyan Doensen uit het Limburgse Swalmen en de 15-jarige Jayson van Drunen uit Eindhoven. De talenten volgen het opleidingsprogramma dat wordt ondersteund door het TeamNL Centrum van BrabantSport. In de volle gloed van de Spaanse zon heeft het trio niet plaatsgenomen in een strandstoel, maar zitten ze op een bankje aan de rand van het trainingsveld. Barry, Gyan en Jayson maken zich op voor de vierde ronde van EMX125, een klassement binnen het FIM Motorcross Europees Kampioenschap voor rijders van 13 tot 17 jaar met 125cc 2-takt motoren. Het EMX125 kampioenschap begon op zaterdag 6 april in Sardinië en eindigt op zondag 29 september in Spanje. Een intensieve periode die 10 rondes over 20 weken in 9 verschillende landen omvat.
Credits headerfoto: Niek Fotografie
Voor de nog altijd piepjonge Gyan en Jayson een bijzondere, maar ook uitdagende vijf maanden. Jayson: “Het is natuurlijk de droom van veel leeftijdsgenoten om door heel Europa te reizen, dus ik ben heel dankbaar dat ik dit mag meemaken. Gyan vult aan: “We missen natuurlijk ook een gedeelte van het schooljaar. Dat moeten we weer inhalen. Dat is soms lastig, maar we doen ons best om alles goed bij te houden.”
Met de paplepel ingegoten
Jayson en Gyan zijn naar eigen zeggen op de baan elkaars concurrenten. Daarbuiten zijn ze echter goede vrienden. “We hebben een goede onderlinge band. We zijn serieus als dat moet, maar houden ook van een grapje tussendoor. Gyan doet het op dit moment erg goed en ik gun hem dat succes heel erg”, vertelt Jayson. Waar Jayson terugkomt van een zware kruisbandblessure en elke dag keihard werkt om terug op zijn oude niveau te komen, gaat het zijn trainingsmaatje Gyan voor de wind. De motorcross-sensatie eindigde 5 mei in het Portugese Agueda als eerste op het podium en staat nu tweede in het Europees klassement, waarmee hij zijn Hongaarse concurrent Noel Zanocz op de hielen zit. Het motorcrossen werd Gyan met de paplepel ingegoten: “Mijn vader en zijn broers waren fanatieke crossers. Toen ik werd geboren, kreeg ik meteen een helm in mijn hand gedrukt”, zegt Gyan lachend. Hij vervolgt: “Dus zo is het eigenlijk begonnen. Toen ik twee jaar oud was kreeg ik een klein Suzuki quadje en op mijn vierde wilde ik motorrijden, dus kreeg ik een 50cc minibike. Dat bouwde zich op tot de 125cc motor waar ik nu op rijd.”
Een sport in ontwikkeling
Motorcross is een sport die snel als ‘gevaarlijk’ wordt bestempeld. Door de snelheid, kans op valpartijen en het ruige terrein waar de rijders mee worden geconfronteerd, ligt het risico op blessures altijd op de loer. Toch kent Gyan geen angst wanneer hij op de motor zit: “Je kunt nooit weten wanneer er iets gebeurt. Als je steeds denkt aan de risico’s dan ga je daar meestal slechter van rijden. Daarom probeer ik het uit mijn hoofd te zetten.”
De winterperiode is het moment dat de jonge rijders werken aan hun belastbaarheid. Tijdens het seizoen verlegt Barry de focus naar kracht en uithoudingsvermogen. Het opbouwen van spierkracht en het trainen op belastbaarheid zijn namelijk essentieel voor blessurepreventie. Sinds twee jaar ondersteunt daarom het TeamNL centrum van BrabantSport bondscoach Barry en zijn vier talenten op het gebied van fysio, medisch en Strength & Conditioning. Een samenwerking die volgens Barry nu al resultaat oplevert: “Wij leren van het feit dat de TeamNL experts van BrabantSport verschillende sporters trainen (zwemmers, schaatsers, wielrenners, etc.). We kunnen deze kennis toepassen op onze eigen sport waardoor we niet in een tunnelvisie blijven hangen.”
Krachttraining staat binnen het motorcross nog in de kinderschoenen, omdat men bang is voor verzuring van de spieren. Door de samenwerking met TeamNL experts zoals Antonio Engelen (expert Strength en Conditioning) begint dit nu te veranderen. Barry: “De sport is vol in ontwikkeling en technische aspecten, zoals lichaamshouding en motoriek worden steeds belangrijker. De tijden waarin je er alleen kwam met flink gas geven en een portie lef zijn voorbij. Antonio is nauw betrokken bij de sporters en heeft zich goed verdiept in onze sport. We hebben in aanloop naar wedstrijden veel contact met elkaar, hij denkt goed mee met mij en speelt in op de nieuwste ontwikkelingen.”
Jacht op Europese titel
Voor Gyan is de Europese titel het enige wat telt deze zomer. “Ik moet niet te veel punten meer verliezen en vanaf nu alles winnen. De concurrentie is erg sterk. Je hebt ook een beetje geluk nodig met een goede start en geen valpartijen”, analyseert het 16-jarige talent als een ware routinier. Die volwassenheid, nuchterheid en gedrevenheid typeert Gyan, zo ziet ook zijn coach: “Gyan is een jongen met erg veel discipline. Hij voert de opdrachten van Antonio en mij uit zoals wij hem meegeven. Gyan is technisch sterk en misschien wel de snelste rijder in zijn klasse. Op dit moment staan alle lichten op groen voor een stap naar de 250cc. Als hij dan nog steeds zo blijft presteren, wordt hij misschien wel de nieuwe teamgenoot van Jeffrey Herlings.”