Het verhaal achter de wondere wereld van de Efteling
Voor onze vaste rubriek In de spo(r)tlights zetten we Aanvoerders van Ambitie in de schijnwerpers. Deze keer het succesverhaal van de Efteling. Wist je dat… het terrein van de Efteling in de jaren 30 dienstdeed als sportpark alvorens het uitgroeide tot het grootste attractiepark van Nederland? Algemeen Directeur Fons Jurgens laat zijn licht schijnen over de constante veranderingen in de markt, het creëren van een unieke bezoekerservaring en het onderscheidend vermogen van het themapark. Stap in, snoer die stoelriemen vast en lees lekker mee!
In de vorige editie van In de spo(r)tlights droeg Stefan Aspers van Movico het stokje over aan de Efteling. Hij had één prangende vraag: hoe krijgt de Efteling het voor elkaar om relevant, vernieuwend en onderscheidend te blijven in tijden waarin de kosten stijgen, mensen minder budget hebben voor leisure uitgaven en de concurrentie wellicht steeds groter wordt? Volgens Jurgens bestaat het recept voor succes uit drie ingrediënten: authenticiteit, beleving en nostalgie. “Bij de Efteling maken bezoekers herinneringen voor het leven. Het is de bedoeling dat je deze momenten samen beleeft en juist daardoor worden die herinneringen veel sterker. De natuurrijke omgeving die kenmerkend is voor ons park helpt natuurlijk ook bij het creëren van die unieke beleving. We proberen daarbij altijd een balans te houden tussen het koesteren van het oude en het blijven vernieuwen en innoveren”, licht hij toe.
Staal met een verhaal
De vele kenmerkende achtbanen die de Efteling rijk is, geven de bezoeker de nodige vlinders in de buik. Toch zijn de loopings, kurkentrekkers en droppings volgens Jurgens niet de hoofdreden voor mensen om terug te komen. De echte magie zit namelijk in de storytelling. Jurgens: “We gaan als attractiepark niet meer voor hoger, harder en sneller. Dan zetten we bijvoorbeeld de hoogste achtbaan van Nederland neer, maar een paar maanden later gaat iemand anders daar weer overheen. Dat is een gebed zonder eind. Daarom houden we vast aan de spreuk ‘staal met een verhaal’. Want, we erkennen dat het lastig is om de technische aspecten van de achtbanen uniek te houden en dus streven we authenticiteit na in de verhalen die we vertellen. We koppelen daarom altijd een sage, legende of sprookje aan de attractie om mensen helemaal onder te dompelen in een wonderlijke beleving. Het thema moet vervolgens worden doorgetrokken in het gehele gebied rondom de attractie. We zijn steeds meer in themagebieden gaan denken. Dat zul je de komende jaren vaker van ons gaan zien.”
Danse Macabre gaat voor duurzaamheid en toegankelijkheid
Een goed voorbeeld van deze visie is de nieuwste attractie Danse Macabre die 31 oktober de deuren van de abdij zal openen. De attractie wordt namelijk onderdeel van een compleet nieuw gebied genaamd het Huyverwoud. De nieuwste attractie van de Efteling kenmerkt zich door griezelige symfonieën, draaiende koorbanken en een vrije val van 3 meter. En bovendien schuilt achter dit stuk staal wederom een groter verhaal. Danse Macabre moet ook op het gebied van duurzaamheid en toegankelijkheid een succesnummer worden. “Omdat er tijdens het gebruik van Danse Macabre veel warmte vrijkomt, hebben onze ingenieurs een speciaal systeem ontwikkeld dat die warmte kan gebruiken om andere gebouwen in het park te verwarmen. Verder krijgen de personeelsleden die in het nieuwe gedeelte aan de slag gaan speciale themakleding van gerecyclede materialen”, vertelt Jurgens.
Om ervoor te zorgen dat de magie van de Efteling voor iedereen is, wint het themapark advies in bij mensen met een beperking. Jurgens: “Deze gesprekken hebben er bijvoorbeeld toe geleid dat we voor blinden en slechtzienden geuren toevoegen in en rondom onze attracties.” Maar dat is niet alles. Mensen die vanwege hun aandoening of beperking niet in staat zijn plaats te nemen in de koorbanken in de kapel kunnen afdalen naar ’t Gewelf, een aparte ruimte waar de attractiebeleving zo nauwkeurig mogelijk wordt nagemaakt dankzij beeld-, geluid- en diverse showeffecten.
Stokje overdragen en ritje in de achtbaan met…
De vaste vraag met welke Brabantse sporter zou jij een kopje koffie willen drinken? mag in deze rubriek natuurlijk niet ontbreken. Speciaal voor de Efteling hebben we deze vraag echter aangepast naar: met welke Brabantse sporter zou jij een ritje in De Python willen maken? “Dan moet ik je helaas teleurstellen, want ik vind achtbanen nogal spannend…”, geeft de Algemeen Directeur toe. Hij doet een tegenvoorstel: “Is een ritje in Danse Macabre ook goed? Daar durf ik namelijk wel in.” Natuurlijk is dat goed! En dus hakt Jurgens de knoop door: “In dat geval valt mijn keuze niet op een sporter maar op een coach. Ik zou graag een ritje maken met Jeroen Delmee, omdat hij echt een wereldprestatie afgelopen zomer heeft neergezet. Bovendien komt Jeroen over als een aardige, nuchtere en rasechte Brabander en dat spreekt mij wel aan.”
En dan zijn we Pardoes bij de laatste vraag aanbeland; aan wie o wie draagt Fons Jurgens het stokje over voor de volgende In de spo(r)tlights? “Ik kies voor Bruismakers, want het laten bruisen van teams spreekt ons natuurlijk wel aan. Onze medewerkers vormen de basis voor de bezoekerservaring die wij nastreven en ik weet als geen ander hoe hard je moet werken om teams te laten bruisen. Dus ik zou graag van Bruismakers willen weten hoe zij telkens de juiste energie, strategie en creativiteit inbrengen om teams te laten bruisen.”
Het antwoord op die vraag en meer lees je de volgende keer…