Hoe de Digital Fanzone zorgt voor nieuwe interactie tussen fans en sportevent
Je kent het wel: een groep OranjeFans die ‘van links naar rechts’ door de straten hossen, supporters die onder begeleiding van een bekende artiest zich zingend en dansend voorbereiden op een grote wedstrijd of spraakmakende sponsoractivaties. Het zijn allemaal voorbeelden van manieren om fans te binden. Grote sportclubs en -evenementen zetten steeds meer in op fanbeleving- en engagement. Echter zijn de meeste initiatieven vaak overwegend offline en voor een korte periode. Wat als je zou kunnen inzetten op online fanengagement voor onbepaalde tijd? BrabantSport en Techonomy introduceren de Digital Fanzone, een vooruitstrevend en modern platform om fans duurzaam te betrekken en binden. Paardensportevenement The Dutch Masters (7-10 maart) mag als allereerste de mogelijkheden van de Digital Fanzone ervaren.
Vizier op digitale fanengagement
Waar de Innovatieagenda van BrabantSport in het verleden vooral gefocust was op topsport en talentontwikkeling is er nu voor gekozen om de horizon verder te verbreden. De topsportprogramma’s die vanuit ons TeamNL centrum worden gedraaid blijven even belangrijk als voorheen. Maar er is nu ook aandacht voor innovaties rondom onze topsportevenementen. Als logische vervolgstap maakten we een rondje langs de (sport)velden bij een groot aantal in Brabant actieve evenementenorganisatoren om te bekijken waar de behoeften liggen.
Onze manager innovatie Thirza Brinkhoff blikt terug op dit evaluatiemoment: “We stelden de vraag welke topics kwamen bovendrijven als we het hadden over innovatie en vernieuwing rondom sportevenementen. We kwamen uit op de volgende drie thema’s: verduurzaming, (technische) wedstrijdfaciliteiten en fanengagement (inclusief het betrekken van jeugd). Op dat moment had Techonomy al de eerste contouren van de Digital Fanzone staan. Dit bood ons de mogelijkheid om een kickstart te maken met het thema fanengagement.” Als organisatie die werkzaam is in de sport houden we natuurlijk van een mooi één-tweetje. De samenwerking tussen BrabantSport en Techonomy werd wederom succesvol gevonden. “We zijn trots dat BrabantSport optreedt als verbindende schakel, waarbij we aan de ene kant behoeften uit de markt in kaart brengen en aan de andere kant samen met partners een product kunnen aanbieden dat aansluit op diezelfde wensen en behoeften”, aldus Thirza.
Wat als…?
Creative Director van Techonomy Robin Sweegers vertelt ons meer over de creatie van de Digital Fanzone: “De offline ‘Fanzone’ of ‘Fanstraat’ is een welbekend fenomeen rondom sportevenementen om fans breder te vermaken en betrekken bij de sport, sporters en de bijbehorende stakeholders zoals sponsoren of de speelstad. Met dit gegeven in het achterhoofd stelden we onszelf de vraag wat het kan opleveren als je deze beleving digitaal maakt. We dachten: wat als je een digitale fanomgeving creëert waarbinnen fans maanden voor het evenement kunnen interacteren met leuke games, prijzen kunnen winnen, informatie op kunnen halen maar ook hun vrienden en familie kunnen betrekken? Het antwoord op deze vraag is dat je een nog veel groter publiek niet alleen tijdens maar vooral ook vóór het sportevenement kunt betrekken, informeren en belonen. Met als laatste stap dat de gebruikers hun beleving gaan delen met vrienden en familie. Zo zorgt de Digital Fanzone voor een vijver aan nieuwe fans waaruit evenementenorganisatoren kunnen vissen. Bovendien kunnen organisatoren hun marketingbudgetten slimmer inrichten omdat ze nu zelf direct contact hebben met hun (potentiële) fans. Hierdoor hoeven ze minder in te zetten op paid media om in de picture te komen. Aan de andere kant creëren ze extra assets voor sponsoren om te interacteren met fans, ook buiten het event om. Het is supergaaf dat ons idee dankzij de steun van BrabantSport wordt gerealiseerd en dat de Digital Fanzone door onze samenwerking met The Dutch Masters ook direct een publiek vindt.”
Marcel Hunze, directeur van The Dutch Masters, ziet het potentieel van de Digital Fanzone: “Als evenement zijn wij constant op zoek naar vernieuwing. We zien dat er relatief veel jonge paardensport fans zijn. Deze doelgroep willen wij graag verder binden aan The Dutch Masters. Mede daarom zijn we vorig jaar gestart met TikTok en pakken we nu verder door met de Digital Fanzone. Ik ben ervan overtuigd dat we dankzij deze digitale fanomgeving een nóg grotere beleving rondom het evenement kunnen bieden bovenop alle initiatieven die we doorgaans offline ondernemen.”
Een uniek concept
In de zomer van 2022 toonde Techonomy tijdens het WK Volleybal Vrouwen aan wat er allemaal mogelijk is op het gebied van online fanengagement. Toen introduceerden ze namelijk ‘Volley Runner’ een game om fans voor en tijdens het evenement te betrekken. In de game ren je door de steden Rotterdam en Arnhem om Mikasa-volleyballen te verzamelen met als doel om toffe prijzen te winnen, zoals kaartjes en volleybalkleding. Nu probeert BrabantSport samen met Techonomy dit principe een stapje verder te nemen. “Als Techonomy willen wij een pionier zijn in de wereld van digitale fanbeleving. Tegelijkertijd moet het idee van de Digital Fanzone toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn voor elk evenement. Daarom bieden wij een zogenaamd white-label aan, wat inhoudt dat de technische basis van de Digital Fanzone al staat en iedere afnemer deze omgeving kan aanpassen naar zijn of haar wensen. Het feit dat de Digital Fanzone grootschalig uitgerold kan worden, maakt dit concept zo vernieuwend en laagdrempelig ten opzichte van soortgelijke initiatieven”, legt Robin Sweegers uit. Thirza Brinkhoff is erg blij met de grootschalige impact die de Digital Fanzone teweeg gaat brengen: “BrabantSport is er niet specifiek voor één evenement. We zetten ons in voor een sterker Brabant door sport met meerdere evenementen. Iedereen moet van een concept kunnen meeprofiteren. De Digital Fanzone voldoet aan al deze criteria, wat maakt dat wij stonden te popelen om dit geweldige idee samen met Techonomy tot leven te brengen!”
Digitaal heeft de toekomst
Om ervoor te zorgen dat de grootste sportevenementen in onze provincie ook groot blijven, is het cruciaal om te blijven investering in vooruitgang en vernieuwing. De Digital Fanzone biedt evenementen exact deze mogelijkheid. “De wereld van nu kan niet zonder een digitale variant. Om fans te blijven betrekken, een jong publiek aan te spreken, nieuwe fans te binden en daarmee het evenement levensvatbaar te houden, is het van belang om stappen te maken op het gebied van van fanengagement en -beleving, legt Thirza uit. Een virtuele fanomgeving biedt evenementen bovendien de mogelijkheid om hun fans beter te leren kennen, hen langer vast te houden en daarmee beter in te spelen op hun behoeften. Dit is ook een interessante ontwikkeling voor stakeholders, waaronder sponsoren. Naast de verkoop van merchandise zijn digitale sponsoractivaties opeens dichterbij dan ooit. “Stel je voor je speelt een game in de Digital Fanzone en op de virtuele boarding staat het logo van de sponsor. Of je komt voorbij een digitale stand waar je een shirtje van je favoriete club kunt kopen. De mogelijkheden zijn eindeloos”, vertelt Robin enthousiast.
Hij vervolgt: “Door te gamen zijn mensen veel meer betrokken. Daardoor daag je ook gemakkelijk vrienden uit om je score te verbeteren, kom je vaker terug op het platform om te spelen (voor fun) en bouw je een ijzersterke relatie op met je fans. Niet alleen maar zenden, maar juist: 'not viewing, but doing'.” Naast het commerciële aspect is er natuurlijk ook een sociaalmaatschappelijke component. De Digitale Fanzone biedt niet alleen een online community waar jong en oud de interactie kunnen aangaan met gelijkgestemden, maar het event kan ook zelf de interactie met fans vergroten. Het is nu aan de paardensport fans in Nederland om de digitale variant van The Dutch Masters te gaan ervaren."