Social Design Brabant
Linked in
zwemmen kan ook leuk zijn

Hoe krijg je meer publiek naar zwemwedstrijden? Dat was de centrale vraag maandag 19 oktober bij de Dutch Design Week in Eindhoven.

De Brabantse zwemmers zijn toppers. Ook de accommodaties zijn van bijzonder hoog niveau. Bij topwedstrijden zitten die vol publiek. Maar alleen dan. Want kom eens kijken bij een kwalificatiewedstrijd. Net zo spannend, maar nauwelijks publiek. Het lijkt wel of mensen het zwembad voor gezien houden, zodra het jongste kind is afgezwommen. Wat doen we daaraan?

En dus ging Joop Alberda, de technisch directeur van de Koninklijke Nederlandse Zwembond naar de provincie Noord-Brabant. Die vond het ook opmerkelijk. ‘Ga eens naar een  volleybal toernooi, en het zit er vol enthousiast publiek. Maar dat is dan ook een echte belevenis. Zou dat ook niet bij zwemwedstrijden kunnen?’

De provincie is de uitdaging aangegaan. Tijdens de Dutch Design Week, in het kader van social design Brabant, zijn wetenschappers, vrijetijdsspecialisten, innovatieve denkers en sporters uitgedaagd om met ideeen te komen zodat de Swim Cup Eindhoven, in april 2016, een echte publiekstrekker wordt. Die kwamen op 19 oktober 2015 bijeen voor een creatieve brainstorm. Hun ideeën zijn ter plekke uitgewerkt door een illustrator en voorgelegd aan een jury. Bekijk hier de compilatie.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘Als je tegenwoordig naar het zwemmen kijkt, verdwijnen de zwemmers letterlijk bijna onder water’, zei technisch directeur Joop Alberda tegen de NOS. ‘We laten de sporters alleen maar zien in hun actie over 50 meter, of een veelvoud daarvan. We hebben de droom om het zwemmen boven water te helpen’.

Maar hoe doe je dat? Volgens sommigen is dat door de zwemmers een gezicht te geven en de toeschouwer een kijkje achter de schermen te geven door middel van filmpjes tussen de races door.

Een ander veelgehoord idee is show en visueel spektakel. Licht, geluid en informatie zijn drie thema’s die we in het zwemmen beter moeten gaan toepassen.

Het winnende team:

winnaar concept zwembad van de toekomst